Polacy już wiedzą, co to Netflix, ShowMax i HBO GO. I wcale nie oczekujemy wszystkiego za darmo
Marta Wawrzyn
21 marca 2017, 19:02
ShowMax (Fot. Serialowa)
Czasy, kiedy Polacy byli przekonani, że wszystko w internecie należy się "w cenie łącza" na szczęście już za nami. Coraz chętniej płacimy za oglądanie filmów i seriali – wynika z badania MEC.
Czasy, kiedy Polacy byli przekonani, że wszystko w internecie należy się "w cenie łącza" na szczęście już za nami. Coraz chętniej płacimy za oglądanie filmów i seriali – wynika z badania MEC.
Czas zerwać z przekonaniem, że z serwisów VoD Polacy kojarzą głównie te pirackie. Z nowego badania MEC wynika, że 52% polskich internautów zna markę Netflix, a 35% słyszało o ShowMaksie. Słabo wypada Amazon Prime Video, którego nazwę kojarzy tylko 17% badanych, ale to akurat żadne zaskoczenie. Serwis niby jest dostępny w Polsce, ale wciąż jeszcze nie zaczął się z nami komunikować.
Od SVOD – czyli subskrypcyjnych serwisów VoD – wciąż lepiej rozpoznawalne są te serwisy należące do dużych stacji telewizyjnych, w których można oglądać treści za darmo, jak Ipla, Player i VoD TVP. HBO GO również jest bardziej znane w Polsce od Netfliksa – markę kojarzy 61% internautów. Z kolei o nc+ GO słyszało 39% badanych.
Oczywiście "słyszało" czy też "kojarzy" nie jest równoznaczne z "korzysta". Gemius podał, że w lutym liczba polskich realnych użytkowników Netfliksa (czyli osób, które weszły na stronę serwisu) wyniosła niecałe 700 tys. ShowMax w tym czasie miał 2,1 mln realnych użytkowników – tyle że działo się w to czasie gigantycznej kampanii promocyjnej. Utrzymanie takiego wyniku wydaje się niemożliwe. A cały czas mówimy tylko o osobach, które weszły na stronę, nie klientach płacących za dostęp do treści.
To wciąż nie są oszałamiające liczby, ale MEC zauważa, że coś się ruszyło na polskim rynku. W latach 2015-2016 tylko ok. 25% internautów twierdziło, że przynajmniej raz na jakiś czas płaci za wideo w sieci (czy to w systemie abonamentowym, czy też za odcinek). W marcu tego roku już 35% badanych deklarowało płacenie za oglądanie filmów i seriali.
Grupą, która płaci najczęściej (aż 40%), są osoby w wieku 18-34 lat. I tak się składa, że w tym właśnie wieku jest większość (dokładnie 60%) czytelników Serialowej. To Wy zmieniacie polski rynek serwisów VoD na lepsze.