Serwisy VoD w Polsce: ShowMax zaliczył duży spadek, za to Netflix pnie się w górę
Marta Wawrzyn
10 lipca 2017, 17:02
ShowMax (Fot. Serialowa)
Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że ShowMax dołączy do gigantów polskiego rynku VoD, a Netflix pozostanie niszowy. Teraz szanse obu serwisów się wyrównują.
Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że ShowMax dołączy do gigantów polskiego rynku VoD, a Netflix pozostanie niszowy. Teraz szanse obu serwisów się wyrównują.
Wirtualne Media podają wyniki badania Gemiusa/PBI dotyczącego oglądalności serwisów VoD w Polsce w maju 2017 roku. Wciąż nie do pobicia są VoD.pl i Player.pl – ten pierwszy miał prawie 2,99 mln użytkowników, ten drugi prawie 2,18 mln. W obu serwisach Polacy spędzają mnóstwo czasu – bezkonkurencyjny jest zwłaszcza Player, w którym średni czas korzystania wynosi 5 godzin i 20 minut.
Co się stało z ShowMaksem, który jeszcze w marcu miał 2,6 mln użytkowników? Serwis zaliczył gigantyczny spadek, do 1,08 mln użytkowników w maju. Spadły mu także odsłony, z 13 mln do niecałych 9 mln. Średni czas korzystania wzrósł za to z 3 minut i 43 sekund do 7 minut i 4 sekund. To oznacza, że zmieniają się proporcje i coraz mniej jest użytkowników, którzy tylko wpadają na stronę, aby sprawdzić, co to w ogóle za serwis.
Systematycznie swoją pozycję w Polsce poprawia Netflix, który w maju miał prawie 743 tys. użytkowników i 12,44 mln odsłon. Średni czas korzystania z witryny to już 11 minut i 7 sekund. Wirtualne Media zauważają, że pomiędzy majem 2016 i majem 2017 zasięg Netfliksa wzrósł ponad pięciokrotnie (z 0,48 do 2,71%), liczba odsłon – 16-krotnie (z 787 tys. do 12,44 mln ), a przeciętny czas korzystania przez odwiedzającego – dwukrotnie (z 5:29 do 11:07 minut).
Zarówno Netflix, jak i ShowMax wciąż wypadają słabiej nie tylko od VoD.pl i Playera, ale również od WP.tv, VoD TVP i Ipli (cała trójka ma pomiędzy 1,3 i 1,5 mln użytkowników). Warto jednak zauważyć, że w porównaniu z majem 2016 wszystkim dużym graczom znacząco spadło. Podczas gdy Netflix zaliczył duży wzrost, VoD.pl, Playerowi, Ipli, WP i VoD TVP ubyło po kilkaset tysięcy użytkowników.
HBO GO też zaliczyło spadek i pozostaje daleko w tyle, z wynikiem 214 tys. użytkowników, 1,25 mln odsłon i średnim czasem korzystania wynoszącym 5 minut i 9 sekund. Lepiej wypada nc+ go, które odnotowało w maju 234 tys. użytkowników i 5,97 mln odsłon, a średni czas korzystania z witryny wyniósł 29 minut i 48 sekund.
Badanie Gemiusa/PBI obejmuje ruch na komputerach, smartfonach i tabletach. Liczeni są użytkownicy, którzy zaglądają na daną stronę, a nie ci, którzy płacą za treści. Ta druga liczba pozostaje w przypadku Netfliksa, ShowMaksa czy HBO GO pilnie strzeżoną tajemnicą.