Netflix rośnie w siłę, ShowMax ciągle spada. Jak się mają serwisy VoD w Polsce?
Mateusz Piesowicz
16 października 2017, 16:02
Po mocnym wejściu ShowMaksa do Polski zostało już tylko wspomnienie, za to swoją pozycję systematycznie poprawia Netflix. Czy serwis ma szansę dołączyć do grona gigantów polskiego rynku VoD?
Po mocnym wejściu ShowMaksa do Polski zostało już tylko wspomnienie, za to swoją pozycję systematycznie poprawia Netflix. Czy serwis ma szansę dołączyć do grona gigantów polskiego rynku VoD?
Wirtualne Media opublikowały wyniki badania Gemiusa/PBI na temat polskiego rynku VoD we wrześniu 2017 roku. Obejmuje ono ruch na komputerach, smartfonach i tabletach, a liczeni są użytkownicy, którzy zaglądają na strony, a nie ci płacący za treści. W porównaniu z podobnym zestawieniem z maja doszło do kilku interesujących zmian, jest także jeden stale nabierający na znaczeniu gracz.
Na samym szczycie nie zmienia się jednak wiele, bo tam nadal królują VoD.pl, Player.pl i VoD TVP, które zanotowały odpowiednio 3,76 mln; 3,09 mln i 2,88 mln użytkowników. Serwisy Grupy TVN i TVP miały także najwięcej odsłon (Player.pl – 35,2 mln; VoD TVP – 39,8 mln) oraz najdłuższy średni czas korzystania (w obydwu przypadkach ponad 3 godziny).
Netfliksa i ShowMaksa należy szukać nie tylko za plecami tej trójki, ale także Ipli, WP.tv i Cda.pl (którego dział Premium ma największy zasięg wśród platform z odpłatną ofertą abonamentową – 2,4 mln użytkowników). Widać jednak, że Netflix systematycznie umacnia swoją pozycję, bo we wrześniu otarł się już o milion użytkowników (996 tys. w porównaniu do 743 tys. w maju), zanotował więcej odsłon (14,69 mln wobec 12,44 mln w maju), a średni czas korzystania z witryny wzrósł z 11:07 do 18:07 minut.
Gorzej wypada ShowMax, który nadal traci użytkowników (już tylko 818,9 tys. w porównaniu do 1,08 mln w maju i aż 2,6 mln w marcu). Zwiększyła się za to liczba odsłon (14,53 mln, czyli najwyższa jak dotąd wartość) oraz średni czas korzystania (15:48 minut). Wygląda więc na to, że kto miał zostać z ShowMaksem, ten już został.
Z kolei zmiany w skali roku pokazują, że stale rośnie pozycja Netfliksa. Pomiędzy wrześniem 2016 a wrześniem 2017 zasięg platformy wzrósł ponad trzykrotnie (z 1,09 do 3,73 proc.), liczba odsłon zanotowała wzrost o 500 proc., a średni czas spędzany w serwisie wydłużył się o 150 proc. Wzrosty zasięgów zanotowały także nc+ go (56 proc.) oraz HBO GO (30 proc.), które są dostępne tylko dla klientów usług telewizyjnych.
Daleko im wszystkim wprawdzie do największych graczy, ale warto zauważyć, że wśród nich swój zasięg powiększyło tylko nieznacznie VoD TVP (o 13 proc.), cała reszta zanotowała spadki, więc wynik Netfliksa trzeba potraktować jako ewenement.