Kolejny miesiąc i kolejny wzrost Netfliksa w Polsce. Rośnie także HBO GO, choć wciąż nie jest dla każdego
Marta Wawrzyn
20 listopada 2017, 19:02
"Stranger Things" (Fot. Netflix)
Obserwowanie rywalizacji serwisów VoD o nasze pieniądze stało się ostatnio naprawdę fascynującym zajęciem. Netflix urósł w ciągu roku trzykrotnie, a to dopiero początek!
Obserwowanie rywalizacji serwisów VoD o nasze pieniądze stało się ostatnio naprawdę fascynującym zajęciem. Netflix urósł w ciągu roku trzykrotnie, a to dopiero początek!
Wirtualne Media opublikowały nowe zestawienie najpopularniejszych serwisów VoD w Polsce, które powstało na podstawie badania Gemiusa/PBI. Dotyczy ono października 2017 roku i obejmuje ruch na komputerach, tabletach i smarfonach. Nie są liczeni klienci, którzy płacą za dostęp do treści – bo Gemius nie jest w stanie tego zrobić, te dane znają tylko właściciele Netfliksa, ShowMaksa itd. – tylko ci, którzy odwiedzali dane strony w danym miesiącu.
W porównaniu z poprzednim miesiącem duży wzrost zaliczył przede wszystkim Netflix, którego odwiedziło w październiku ponad 1,08 mln Polaków na komputerach oraz 133 tys. na smartfonach i tabletach – czyli łącznie ponad 1,2 mln. Miesiąc temu było nas 996 tys., a rok temu zaledwie 431 tys. Liczba odsłon pozostaje stabilna: 14,95 mln wobec 14,7 mln miesiąc temu. Średni czas korzystania wciąż jeszcze nie zachwyca – 9:58 minut na użytkownika to wyraźna sugestia, że wiele osób na Netfliksa zagląda, tylko po to żeby go szybko opuścić (np. po zorientowaniu się, że trzeba za niego płacić).
Po dużym spadku wzrosty znów zaczyna zaliczać ShowMax, który w październiku zanotował 969,1 tys. użytkowników, 15,23 mln odsłon i 12:48 minuty średniego czasu korzystania. Mocno wzrosła liczba użytkowników HBO GO (z 323 tys. do 522,3 tys.), który to serwis przebił pod tym względem nc+ GO (309,8 tys.). Ale już po spojrzeniu na liczbę odsłon (HBO GO – 3,1 mln; nc+ GO – 8,16 mln) i czasu spędzonego na stronie wyraźnie widać, że użytkownicy nc+ GO rzeczywiście z serwisu korzystają, a na HBO GO wielu Polaków wciąż wchodzi tylko po to, żeby się rozejrzeć.
Wzrost HBO GO – do którego dostęp w Polsce wciąż da się wykupić tylko i wyłącznie przez operatora – to prawdopodobnie efekt "Watahy", która jest u nas popularniejsza nawet od "Gry o tron". Z kolei Netflix miał świetny miesiąc, bo w październiku wypuścił dwa mocne tytuły – "Mindhunter" i 2. sezon "Stranger Things".
Widać wyraźnie, że coraz więcej osób w kraju nad Wisłą chce płacić i płaci za dostęp do seriali. Ale oczywiście Netflix, ShowMax czy HBO GO wciąż są w tyle za serwisami, gdzie można obejrzeć treści za darmo, jak VoD.pl (ponad 4 mln użytkowników) czy Player.pl (ponad 3 mln użytkowników). To właśnie na nich Polacy siedzą godzinami (średni czas korzystania w przypadku Playera to 3 godziny i 50 minut), podczas gdy do serwisów, za które trzeba płacić, wielu z nas ciągle jeszcze wpada tylko po to, żeby się rozejrzeć.
Całe badanie znajdziecie w Wirtualnych Mediach – polecamy, bo na naszych oczach dzieje się rewolucja. Rynek VoD zmienia się w Polsce w szybkim tempie i coraz bardziej liczą się ci, którzy oferują najlepsze zagraniczne seriale.