Netflix coraz bliżej ścisłej czołówki. Jak wygląda obecna sytuacja na polskim rynku VoD?
Mateusz Piesowicz
19 lutego 2018, 15:03
"Stranger Things" (Fot. Netflix)
Powoli, ale regularnie umacnia Netflix swoją pozycję w Polsce, stając się coraz groźniejszym konkurentem dla liderów naszego rynku. W skali roku serwis zanotował ogromne wzrosty.
Powoli, ale regularnie umacnia Netflix swoją pozycję w Polsce, stając się coraz groźniejszym konkurentem dla liderów naszego rynku. W skali roku serwis zanotował ogromne wzrosty.
Według opracowanych przez Wirtualne Media badań Gemiusa/PBI za styczeń, liderem rynku VoD w Polsce jest VoD.pl, które za ostatni miesiąc może się pochwalić blisko 4 mln użytkowników i ponad 20 mln odsłon. Za jego plecami znajdują się sekcja premium Cda.pl (3,6 mln użytkowników), VoD TVP (3,1 mln), WP.tv (2,8 mln) i Player.pl (2 mln). Z ShowMaksa korzystało 1,5 mln użytkowników, a z powiązanych z kablówkami HBO GO i nc+ go odpowiednio 610 tys. i 401 tys.
Jak na tym tle wypada Netflix? Coraz lepiej, co widać przede wszystkim po liczbie użytkowników. W styczniu wyniosła ona 1,7 mln, podczas gdy rok temu było ich zaledwie 675 tysięcy – serwis urósł więc w ciągu 12 miesięcy roku niemal trzykrotnie. W tym momencie korzysta z niego już 6,16 proc. polskich internautów, którzy łącznie wygenerowali 25 mln odsłon (o 16 mln więcej niż przed rokiem), spędzając w serwisie średnio niecałe 13 minut.
Po średnim czasie korzystania widać, że na płatne serwisy VoD Polacy nadal raczej zaglądają, by się rozejrzeć, niż coś oglądać. 13 minut Netfliksa i Cda.pl to mało w porównaniu do czasu, jaki widzowie spędzają na VoD TVP (3 godziny i 40 minut) czy Playerze (1 godzina i 57 minut). Lepiej na tym tle wypada ShowMax, gdzie widzowie zostają około 20 minut.
W skali roku da się zauważyć, że Netflix idzie ciągle w górę, podczas gdy popularność konkurencji utrzymuje się na względnie stałym poziomie. Należy jednak pamiętać, że styczeń to dla serwisów związanych z nadawcami telewizyjnymi (jak choćby Player.pl) okres pomiędzy jesienną a wiosenną ramówką. Prawdziwie miarodajną odpowiedź, czy Netflix, ShowMax i reszta są dla nich realną konkurencją, dadzą więc kolejne miesiące.