Netflix rośnie jak szalony wśród platform VoD w Polsce. Serwis przeskoczył już Player.pl i TVP VoD
Michał Paszkowski
20 lutego 2019, 22:02
Fot. Netflix
Dotychczas wśród najpopularniejszych polskich serwisów streamingowych dominowały rodzime platformy. Jednak w styczniu 2019 Netflix pokazał, że w Polsce ma już naprawdę dużo użytkowników.
Dotychczas wśród najpopularniejszych polskich serwisów streamingowych dominowały rodzime platformy. Jednak w styczniu 2019 Netflix pokazał, że w Polsce ma już naprawdę dużo użytkowników.
Wirtualne Media podały wyniki badania Gemius/PBI śledzącego najpopularniejsze polskie serwisy VoD w styczniu 2019. Nadal najchętniej wybieraną przez Polaków platformą jest CDA.pl, które odnotowało 6,69 mln użytkowników i aż 134,11 mln odsłon. Tuż za nim plasuje się serwis VoD.pl z 4,03 mln użytkowników i 19,16 mln użytkowników. Ale już na trzecie miejscu w rankingu wybił się Netflix.
Netflix — ilu jest użytkowników w Polsce?
Zgodnie z badaniem Gemius/PBI — który sprawdza, ile osób w danym miesiącu weszło na stronę i skorzystało z aplikacji mobilnej — w styczniu Netflix mógł się pochwalić aż 3,85 mln użytkowników i rewelacyjnym wynikiem 50,97 mln odsłon. To znaczna różnica w porównaniu do wyników jeszcze ze stycznia 2018 roku, kiedy użytkowników było 1,72 mln, a odsłon "tylko" 25,39 mln.
Światowy gigant streamingu na tyle dobrze zadomowił się w Polsce, że w styczniu pokonał wiele lokalnych serwisów, takich jak choćby usługa TVP VoD (3,22 mln użytkowników/42,37 mln odsłon), sekcja Premium cda.pl (3,18 mln użytkowników/28,97 mln odsłon) oraz Player.pl (2,88 mln użytkowników/29,53 mln odsłon). Tak dobry wynik Netfliksa jest tym bardziej imponujący, jako że w przeciwieństwie do wielu innych serwisów z zestawienia, platforma nie udostępnia żadnych treści darmowo.
HBO GO również coraz popularniejsze w Polsce
Nie tylko Netflix, ale także HBO GO zanotowało mocny wzrost popularności względem zeszłego roku. Chociaż w rankingu biorącym pod uwagę 11 serwisów, uplasowało się dopiero na 8. miejscu, to i tak mogło się pochwalić o wiele lepszym wynikiem niż jeszcze w styczniu 2018 roku. Wtedy platformę odwiedziło 610 489 użytkowników (6,54 mln odsłon), podczas gdy w zeszłym miesiącu te liczby wyniosły odpowiednio 1,74 mln użytkowników i 14,99 mln odsłon.
Zasięg HBO GO na polskim rynku zwiększył się z 2,18% do 6,10%. W przypadku Netfliksa dane wzrosły z 6,16% do aż 13,47%. Z kolei swój najgorszy wynik odnotował Showmax, który w styczniu zakończył swoją działalność w mało spektakularny sposób. Platforma, która jeszcze rok temu mogła pochwalić się 5,48% udziału w rynku, teraz miała go już jedynie 1,33%, co przełożyło się na 379 705 użytkowników i zaledwie 7,87 mln odsłon.
W zestawieniu nie uwzględniona została platforma Amazon Prime Video, choć oficjalnie jest dostępna w Polsce już od grudnia 2016. Trzeba także zaznaczyć, że badanie Gemius/PBI bierze pod uwagę jedynie liczbę wejść na stronę i aplikację danej platformy, a nie liczbę klientów, którzy płacą za korzystanie z usługi. Tych danych wiele firm — na czele z Netfliksem — w ogóle nie ujawnia.