Netflix już jest największym serwisem VoD w Polsce. Pokonanie wszystkich konkurentów zajęło mu 3,5 roku
Marta Wawrzyn
14 sierpnia 2019, 12:03
TVN-owski Player i VoD.pl, czyli dotychczasowy lider, już nie rządzą na polskim rynku serwisów streamingowych. Tego lata Netflix pokonał wszystkich.
TVN-owski Player i VoD.pl, czyli dotychczasowy lider, już nie rządzą na polskim rynku serwisów streamingowych. Tego lata Netflix pokonał wszystkich.
Wirtualne Media prezentują wyniki najnowszego badania Gemius/PBI dotyczącego oglądalności serwisów VoD w Polsce. Dostarcza ono informacji na temat tego, ilu użytkowników zajrzało na dane witryny na przestrzeni ostatniego miesiąca.
Netflix liderem rynku VoD w Polsce
Lipcowe badanie nie pozostawia wątpliwości, że Netflix jest już liderem polskiego rynku VoD. Odwiedziło go 3,48 mln realnych użytkowników, czyli 12,45% polskich internautów. Amerykański gigant tym sam wyprzedził o 221 tys. użytkowników serwis VoD.pl (należący do Ringier Axel Springer Polska), który miał w lipcu 3,26 mln odwiedzających.
Kolejne miejsca zajmują m.in. CDA Premium (2,52 mln RU), Player (2,2 mln), VoD TVP (1,92 mln), HBO GO (1,44 mln), Ipla (1,02 mln) i nc+ GO (296,8 tys.).
Jak Netflix zdobywa klientów w Polsce
To nie przypadek, że Netflix wygrał na polskim rynku akurat w tym momencie. Po części to efekt trwającej 3,5 roku ofensywy — zalewania rynku mnóstwem nowych tytułów, świetnych kampanii reklamowych, a także umiejętnego budowania marki — a po części sprzyjających okoliczności. Podczas gdy na Netfliksie w lipcu pojawiły się największe serialowe hity, na czele z nowymi sezonami "Stranger Things", "Domu z papieru", "Orange is the New Black", ramówki telewizyjne świecą pustkami. Player prawdopodobnie odbije się jesienią, kiedy ruszą nowe sezony seriali TVN.
Tymczasem Netflix w lipcu zaszalał z promocją seriali na polskim rynku. W kampanii "Stranger Things" wzięła udział Monika Brodka, przypomniano także kultowy program "Nie do wiary". W więzieniu z "Orange Is the New Black" wylądowała Beata Kozidrak. Na krakowskim Rynku stanęła maska z "Domu z papieru", której towarzyszyło medialne zamieszanie z powodu podejrzanie niskiej ceny kampanii.
Ale kampanie to nie wszystko. Wirtualne Media zwracają uwagę na jeszcze jedną rzecz: Netflix zdobywa rynek także dzięki umowom z operatorami telekomunikacyjnymi. Pod koniec czerwca usługa pojawiła się ofercie Magenta 1 w T-Mobile Polska, co zapewne nie pozostało bez wpływu na wzrost w lipcu.
Dane Gemiusa to wszystko, na co możemy w Polsce liczyć, bo Netflix nie ujawnia liczby płacących klientów w poszczególnych krajach. Wiadomo, że na całym świecie ma ich obecnie 151 mln. Firma Amper Analysis szacuje, że w Polsce za dostęp do Netfliksa płaci ok. 800 tys. osób.