Ilu właściwie użytkowników ma w Polsce Netflix? Jak wypadamy na tle Europy? I co oglądamy?
Marta Wawrzyn
24 lipca 2023, 13:14
"Królowa Charlotta" (Fot. Netflix)
Netflix nie chwali się liczbą użytkowników w różnych krajach, ale właśnie pojawiły się nieoficjalne dane na ten temat. Ilu klientów ma platforma w Polsce? Które seriale były u nas najpopularniejsze w ostatnich miesiącach?
Netflix nie chwali się liczbą użytkowników w różnych krajach, ale właśnie pojawiły się nieoficjalne dane na ten temat. Ilu klientów ma platforma w Polsce? Które seriale były u nas najpopularniejsze w ostatnich miesiącach?
Dane dotyczące oglądalności produkcji platform streamingowych, jak również liczba ich użytkowników w poszczególnych krajach, to wciąż wielka tajemnica. Pomimo nawoływań o transparentność, wszystkie serwisy VoD albo to całkiem ukrywają, albo podają tylko te dane, które są dla nich wygodne, nie pozwalając nikomu z zewnątrz na sprawdzenie czegokolwiek. Dlatego wszystko, co mamy, to nieoficjalne dane pochodzące od zewnętrznych firm, stosujących własne metody pomiaru – jak PlumResearch.
Netflix – ilu użytkowników w Polsce? Co oglądamy?
W serwisie Wirtualnemedia.pl można znaleźć ciekawe zestawienie autorstwa tej właśnie firmy badawczej. Jak czytamy, w Polsce jest ok. 6,9 mln osób korzystających z Netfliksa – przy czym mowa o faktycznych użytkownikach, a nie o liczbie płacących subskrybentów. Ta prawdopodobnie jest kilkakrotnie mniejsza.
Z danych PlumResearch udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl wynika, że liczba użytkowników (użytkownik = profil w ramach konta, liczba ta nie jest tożsama z wielkością bazy płacących subskrybentów) Netfliksa w Polsce wynosi około 6,9 mln. To stawia nasz kraj na piątym miejscu w Europie pod względem wielkości rynku amerykańskiego streamera – wyprzedzają nas Wielka Brytania, Niemcy, Hiszpania i Włochy.
Według PlumResearch największe światowe rynki dla Netfliksa to USA (183,4 mln użytkowników), Brazylia (46,5 mln), Wielka Brytania (37,4 mln), Meksyk (34,4 mln), Niemcy (29 mln), Indie (19,8 mln), Korea (16,8 mln) i Argentyna (15,9 mln). Polska jest jeszcze za Hiszpanią (15,7 mln), Włochami (14,6 mln) i Japonią (10,5 mln).
Nasz kraj jest także wysoko na liście, jeśli chodzi o czas spędzany na Netfliksie. Polscy użytkownicy obejrzeli w całym 2022 roku 680 mln godzin treści, czyli tyle co Japończycy, ale znacznie mniej niż Amerykanie (14,83 mld godzin)
PlumResearch podzieliło się też listą najchętniej oglądanych seriali i filmów na polskim Netfliksie pomiędzy kwietniem a czerwcem 2023 roku – jak również szacunkowymi danymi oglądalności. Prym wśród seriali wiedzie "Królowa Charlotta: Opowieść ze świata Bridgertonów", po którą miało sięgnąć 1,5 mln polskich użytkowników – i łącznie oglądać ją 8,2 mln mln godzin. Drugie miejsce zajął "Nocny agent" (1,2 mln użytkowników i 6,1 mln godzin oglądania), a trzecie – 4. sezon "Jeszcze nigdy" (1 mln użytkowników, 3,94 mln godzin oglądania).
Dalsze miejsca zajmują seriale "Fałszywy profil", "XO, Kitty", "Skradzione serce", "Turbulencje" i "Szpital Nowy Amsterdam". Honoru polskich produkcji – jeśli można to tak nazwać – broni film "Dziewczyny z Dubaju". Nie ma natomiast w czołówce ani jednego polskiego serialu.